یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مخبر کميسيون امنيت تاکيد کرد:

شرايط اجتماعي براي انتخابات الکترونيکي بايد آماده شود

جلالي

یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۶:۰۰


سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه هنوز به طور قطعي برگزاري انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامي به صورت الکترونيکي مشخص نشده است، اعلام کرد: در ابتدا بايد شرايط فرهنگي، اجتماعي و فني براي برگزاري اين نوع انتخابات مورد بررسي قرار گرفته شود.

وايمکس نيوز- کاظم جلالي درگفت وگو با خبرنگار ما گفت: در صورتي که از جانب دولت برگزاري انتخابات الکترونيکي تکليف شود، در ابتدا بايد سيستمي براي اين اقدام طراحي شود که امکان خدشه وارد کردن بر آن وجود نداشته باشد.
وي با بيان اينکه امنيت سيستم سخت افزاري و نرم افزاري اين نوع انتخابات بايد مورد تاکيد قرار گيرد، گفت: درحال حاضر بايد منتظر ماند تا ابزارهاي پيشنهادي دولت براي اين نوع انتخابات ارايه شود.
مخبر کميسيون امنيت افزود: دولت بهتر است آمادگي هاي لازم را ايجاد کند، سپس اين نوع انتخابات را برگزار کند چرا که وقتي اين آمادگي ها فراهم شود به تبع آن، اين اقدام براي افراد قابل قبول تر خواهد شد و به اين طريق شرايط اجتماعي نيز آمادگي لازم را براي برگزاري اين نوع انتخابات به دست مي آورد.
وي با تاکيد بر اينکه دولت بايد از تمامي سازوکارهاي خود براي انتخابات الکترونيکي استفاده کند، گفت: بر همين اساس وزارت ارتباطات، مخابرات و ساير دستگاه هاي مربوطه بايد در اين امر به شکل جدي حضور داشته باشند.
انتخابات الکترونيکي زيرمجموعه اي از دموکراسي الکترونيکي محسوب مي شود و به معناي جايگزين کردن سيستم دستي راي گيري با سيستم هاي الکترونيکي راي گيري است و اين امکان را به راي دهنده مي دهد تا با بالاترين ضريب امنيتي ممکن و حفاظتي، راي خود را به صورت الکترونيکي ارايه کند.
در انتخابات الکترونيکي مراحل راي دادن، شمارش و اعلام آرا به صورت کاملاً مکانيزه الکترونيکي و با کمک کامپيوتر انجام مي شود.
برگزاري انتخابات الکترونيکي در کشورهاي پيشرفته دنيا از آن جهت مورد توجه قرار گرفته که اتلاف وقت زياد از عوامل اصلي کاهش مشارکت مردم در تعيين سرنوشتشان است، بنابراين دولتمردان خواسته اند از اين طريق با استفاده از فضاهاي مجازي و رايانه اي و صرف حداقل وقت در انتخابات، مانع از کاهش سرسام آور مشارکت مردم در انتخابات شوند.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو